Direktlänk till inlägg 19 november 2018

Sammandrag av helgen

Av Björn Hansson - 19 november 2018 15:36

Med dålig internetanslutning så får det bli ett sammandrag av fredagen och lördagen

Lördag 17 nov
Uppe klockan vid 05:30 för att packa ihop det sista och sen ner till receptionen där vi ska bli upphämtade vid 06:20. Vi träffar våran guide Stephen som tar med oss till våran buss där det redan sitter en del folk. Bussen kör upp till andra hotellet där våra vänner ska hämtas. Nu bär det av mot Tortuguero och Mawamba Lodge där vi ska spendera några nätter och göra lite olika skoj saker. Bussen kör efter en slingrig väg som stiger upp till Costa Ricas högsta punkt innan vi kommer över på den karibiska sidan. Vägen vi åker längs heter ?routes de la muerta? med reservation för stavningen, oavsett så betyder det dödens väg. Klockan 08:10 så blir blir det frukost på ett ställe efter vägen, det serveras traditionell costaricansk frukost vilket bland annat är ris och bönor. 08:50 ska vi vara tillbaka på bussen för att fortsätta mot La Pavona där vi ska hoppa i en båt. När vi väl anländer så hinner man kika runt lite i affären och dricka en öl innan det är dax för båten. Ute på floden så fick vi möjligheten att se lite vilda djur så som ett par apor och en ödla.

Framme på Mawamba och instuvade på våra rum runt 12:30 nu väntar det snart lunch innan dagens aktivitet. 14:30 så drar vi in till staden och kikar hur det ser ut ovh fungerar här. Staden lever på turismen så vi blev varmt välkomnade. Efter stadsvandringen så blir det en promenad efter stranden tillbaka mot hotellet. Här blev det blött då himlen öppnade sig. Vi hade förmånen att få se baby sköldpaddor ta sig ut från sitt bo för att komma ut i havet. Det är inte varje dag den möjligheten ges. Väl tillbaka så blir det att ta det piano fram tills middagen vid 19. Vi äter tillsammans med våra nya vänner och hamnar sedan i baren tillsammans med dem tills det börjar bli dax för sängen. Imorgon söndag så blir det tidigt för att få chansen till att se mer djur

Söndagen den 17:e
Uppe vid 05 och tippar i sig en kopp kaffe. 05:30 sitter vi i båtarna för att bege oss ut på en morgonfärd ut i nationalparken. Regnet bara öser ner och rätt som det är blir det sju resor värre. Efter en stunds åkande så får vi se första sakerna men det blir inga foton då. Nästa anhalt i skogen så smattrar det rätt så friskt i båten då regnet har lugnat sig och vi får se en sengångare. Basilisker, leguaner och apor av olika de slag bjöds det oxå på. Vi kommer tillbaka till lodgen runt 08:00 och då var det äntligen dax för frukost som satt precis där den skulle.

Klockan 09:30 så var det dax att röra på sig igen, första vi får se är en röd ara. Vi fick testa, dofta och smaka på en hel del konstigt och annorlunda. Ett litet rött bär som kallades för miracleberry fick vi plocka för att testa tillsammans med lime, surt som den först sen efter man ätit bäret så blev den söt som en mandarin.

Nu var det grodor som var nästa på tur. En liten grön en med röda ögon. Helt makalösa färger. Samtliga i sällskapet letade men ingen av oss kunde hitta den, tur att guiden visste vart han skulle leta. Fortsatt rundvandring i trädgården tills vi kom till två typ växthus där de hade fler färgglad grodor i det en och fina fjärilar i det andra. Nu börjar värmen gassa ordentligt, ett dopp i poolen lockar. Efter poolen så var det lunch som stod på schemat så man orkar eftermiddagsturen.

14:30 samling vid båtarna och ut i reservatet igen. Denna gången med mindre regn och mer sol. Första anhalten blev en liten ödla, max 10 cm med svansen. Rätt som det var på en stock i floden så sitter det ett par sköldpaddor och lapar i sig sol, de satt så stilla och visade upp sin bästa sida för oss. Vidare in i regnskogen så får vi vinstlotten igen och ser en stor kajman som försöker gömma sig i vattnet. Fler sköldpaddor och apor bjuds det på under vägen oxå. Fåglar syntes lite här och var oxå, en spännande sak som simmade under vattnet för att jaga fisk med små pauser för att ands litet. Tyvärr så blev det inga fler sengångare denna gången men vi hade turen att få se en baby kajman. Ungefär 16:30 så var vi tillbaka på lodgen och nu väntade intensivt och hårt avkopplande resten av kvällen. Kvällens middag var en av de bättre när man fick möjlighet att komponera sin egen måltid med pasta eller ris som bas och diverse tillbehör så som skinka, lök, vårlök, champinjoner, paprika

Kvällens sista uppgift blev att packa ihop väskan så den är redo till morgondagen då vi lämnar klockan 09:00 härifrån tillbaka mot fastlandet och hyrbilen