Av Björn Hansson - 6 december 2017 17:10

Tillbaka i Saigon. Hotellets frukost var väl kanske inte den bästa av frukostar men fortfarande helt okej. Vi hittade oss ett McDonalds café och satt oss och tog en fika. Efter det så begav vi oss ut på stan på eftermiddagen för att leta rätt på en skräddare där det blev lite diverse inköp av kläder. Efter det så var det dax för en vätskekontroll så vi knatar in på ett ställe och får menyer och kollar i dem och sen tar det en jävla tid så vi går. Rakt över vägen ligger det ett litet ställe som sålde öl, det såg bra ut. Det visade sig vara mycket bra. Beställde in en provbricka med 4 olika sorters öl från småbryggerier vi testade 4, 11, 16 och 19 sen beställde jag in en större nummer 14 alla var goda och annorlunda. Efter detta så började vi knata tillbaka mot hotellet för att dumpa väskan och lite andra småprylar. Vi tog oss till en kameraaffär och köpte ett par filter till objektiven som inte hade det. Kvällsmaten börjar nu hägra så vi hittar en liten resturang som var fullsatt. Beställer vår mat och dryck. Mammas mat kommer in och säkert en 15 minuter senare så får jag in min efter att vi sagt till två gånger redan... när det var dax att betala så var jag lite smått irriterad och förklarade för personalen att jag och min mor gick ut för att äta tillsammans och inte var för sig, då hade vi kunnat gå till olika ställe och ätit ensamma. De bad så hemskt om ursäkt och bjussade på min mat. Allt som allt så har första dagen tillbaka här i Saigon varit riktigt bra

Av Björn Hansson - 5 december 2017 18:30

Sista frukosten på Phu Quoc vilken avnjöts i vanlig ordning för att sen ner på rummet och färdigställa packningen av väskorna. Ner till receptionen och checka ut och lämna väskorna medans vi drog på äventyr. Första stoppet var en bankomat men till våran stora besvikelse så ville inte den ge oss några pengar. Taxi till stan och leta bankomat som ville ge oss pengar. Knatade runt lite där nattmarknaden normalt är och det var ju skrämmande vilken skillnad det är på natt och dag trots att det är samma gata. Köpte lite kanderade nötter i olika smaker. Magarna började kurra så vi letade oss till ett litet ställe på ett hörn där det serverades mat. Nu blev det taxi till Phu Quoc Prison Museum, taxichauffören hade svårt att hitta men det löste vi tillsammans, han blev jätteglad när vi kom fram, vi hoppade ut och han väntade kvar (långkörning är alltid bra). Museet påminde väldigt om koncentrationslägrena, amerikanerna använde sig av detta fängelse med hjälp av vietnameser fängsla och plåga sina landsmän. Tillbaka mot taxin för att röra på oss mot hotellet. På vägen ner så stannade vi till på pizzerian där det regnade sist, denna gången fick det bli glass och öl, sen ner till strandrestaurangen där det blev kaffe och sist upp till Brenta Hotel för att hämta våra prylar. Det pågår ett bygge rakt över vägen så lite nyfiket frågade jag och de håller på att expandera, det kommer bli kanonbra med pol och hela kittet. Till flygplatsen där det inte var så exalterande att spendera tiden, fika utanför spärrarna och käka innanför och lite slösurfade under tiden. In på en buss för att åka 50 meter så vi kunde kliva in på planet. Tror killen bredvid mig var rädd för att flyga. Framme i Ho Chi Minh efter väskorna blivit hämtade och vi skulle till nya hotellet så kommer det fram någon åsna och påstår att han är billigast på taxi, det skulle bara kosta 220000 VDN till vårat hotell fast pris, jag litade inte för 5 öre på han, tog en bil med taxameter och det landade på 170000 VDN istället. Väl framme och vid incheckning så visar det sig att de inte har vårat rum så vi får ett VIP rum denna natten istället, fick dock ställa in en extra säng då det bara var en dubbelsäng. Är dock inte så förtjust över att de har tagit våra pass... det är MITT pass och det ska JAG ha hand om... nå väl är så illa tvungen att försöka vänja mig med tanken

Av Björn Hansson - 4 december 2017 17:48

I sedvanlig ordning så började dagen med frukost. Denna morgonen var dock inte lik de andra, det var extremt urplockat och tjejen som hade hand om frukosten skämdes som en hund för det, vi förklarade för henne flertalet gånger att det var helt okej, det är sådant som händer. Vi fick henne lite gladare iallafall. Det bar av ner till stranden för att få njuta av den och solen denna sista heldag på Phu Quoc. Vattnet var skönt och solen värmde gott. Det nalkades lunch och lagom när vi fått in det vi ska äta så började det smyga sig på lite nederbörd, jag sprang och hämtade det som var kvar vid solstolarna för att sen fortsätta äta och från ingenstans så öppnade sig himlen. Vi satt iallafall under tak och hade det rätt så bra, det blev en kaffe på maten oxå. Nu snabbt medans det är uppehåll, tillbaka till hotellet. Lite lat tid på rummet och duscha. Denna kvällen så avnjöt vi våran middag på hotellets restaurang och bara tog det piano, kvällen avrundades sen med att kolla på Narnia

Av Björn Hansson - 3 december 2017 18:28

Denna morgonen när vi kom upp för att äta våran frukost så möttes vi av personal som berättade att de hade haft ett större sällskap som åt så det var lite dåligt med frukost kvar. Vi lyckades ändå få det vi ville ha. En stunds funderade så kom vi på att vi skulle gå upp på museet som ligger en blit bort från hotellet. Museet var väl kanske inte någon större höjdare men vi har gjort det iallafall. Lunch på en restaurang i närheten, risotto för min del och carbonara till min mor. Ett svalt och skönt hotellrum lockade härnäst där det blev lite fipplande med telefonerna och planerande av resan tillbaka till Ho Chi Minh. Kikade ut på balkongen och fick syn på en fantastiskt vacker solnedgång vilken fotades. Klockan börjar dra sig mot middag och vi knatat till en restaurang som vi fick syn på i samma ögonblick vi svängde in på den vägen. Det visade sig att de hade Happy Hour. De hade riktigt bra mat och lokalt öl som kvällen avrundades med

Av Björn Hansson - 2 december 2017 17:07

Denna dagen har oxå gått i lathetens tecken. Frukost på hotellet sen ner till stranden där det blev solstol i skuggan och bara njuta av livet. Satt där med min bok och blev lite klokare. Lunch på restaurangen som ligger precis vid nergången till stranden. Blev att få bevittna hur både husse och hund kommer tillbaka blöta efter att husse tvingat hunden att bada för att svalla sig. Upp till rummet och fortsätta göra så lite som möjligt på så lång tid som möjligt. När det började dra sig mot kvällsmat så fick det bli pizza och lagom när vi beställt så öppnar sig himmelen. Byte av bord så vi inte blev dyngsura. Rätt som det var när der regnade så kom det en skur. Maten var god iallafall. Tillbaka upp till hotellet och pyssla lite innan det fick bli sängen

Av Björn Hansson - 1 december 2017 18:11

Denna dagen har väl inte varit den mest aktiva av dagar. Frukost i sedvanlig ordning, stranden och solstol efter det. Det blev en lättare lunch nere vid stranden, ost och skinkpaj. Mer latandes i solstolen. Hotellrummet och duscha innan det bar av upp till en restaurang vid namn Red Snapper. Gott att äta något annat än bara inhemsk mat, idag fick det bli en rejäl burgare. Morsan behövde till ett apotek så det blev in till stan och marknaden en sväng, vätskekontroll på marknaden och lite nötter köptes. Inskrivande stund sitter jag i sängen och har precis sett Mission Impossible - Ghost Protocol

Av Björn Hansson - 30 november 2017 16:51

Frukost med fantastiskt utsikt från taket på hotellet sen ner till rummet och gjorde oss i ordning för att gå till stranden. Sol och bad har förgyllt denna dagen. När vi ligger och njuter av vårat strandliv så upptäcker vi arr damerna som har solstolarna framför oss är svenska och detta leder ju naturligtvis till konversation under dagen. Det får bli en lätt lunch nere vid stranden sen upp till rummet och få kyla av oss och duscha lite innan vi begav oss ner till nattmarknaden. Kläderna som är blöta skall hängas på tork så vi spänner upp en lina på balkongen och hänger ut. Morsan går in och hämtar en sista sak som ska hängas, hon stänger dörren samtidigt som hon säger något. PANG, rätt in i dörren med pannan, jag står och funderar vad hon pysslar med och sen börjar jag garva! Taxi ner till nattmarknaden där vi knatar runt och blir bjuden på nötter överallt precis som vi fick höra från damerna. Magen börjar protestera lite smått och vill ha mat så vi hittar oss en restaurang och rätt som det är när vi tittar i menyn så vilka står där? Dessa två damer som har sällskap av en man med sin kvinna. Vi flyttade oss lite så att alla fick plats vid samma bord så blev vi helt plötsligt sex stycken istället för två. Maten avnjuts av samtliga blandat med diverse historier ur livet. Vi skiljs åt efter maten, jag och morsan drar på jakt efter en bananpankaka till mamma och glass till mig. Glassen görs på beställning där man då börjar med att hacka i innehållet och smeta runt detta på en frusen platta för att sen skrapa upp detta till rullar. Glassen var helt fantastiskt god

Av Björn Hansson - 29 november 2017 17:08

Morgonen startade med frukost och då Koniko hotel även har ett vandrarhem så serverades frukosten där. Vandrarhemmet ligger ca 600m från hotellet så det är ju inte hela världen. Väl framme så får vi veta att frukosten är på våning 6, fint med motion innan frukost. Tillbaka till vårat och plocka ihop det sista i väskorna för att dra till flygplatsen. Framme på flygplatsen blev det en lite enklare förtäring då vi antagligen inte skulle få mat på planet. Denna gången hade jag gott om utrymme för benen. Vi kan inte mer än ha lyft helt innan vi började sjunka för landningen. Av planet, in på en buss och åka 800m för att in i ankomsthallen där bagaget kom ganska så snabbt, vid utgången stod det personal och kollade så man hade tagit rätt väskor. Taxi till hotellet. Framme på plats så går vi upp till rummet för att inse att vi fått fel, några minuters väntan så kommer de med rätt nyckel så vi får det rummet vi beställde. Helt fantastisk utsikt från rummet. Ner till stranden och undersöka lite hur det ser ut samt att få i sig lite vätska som är så viktigt i denna värmen. Mat stod näst på tur och denna gången var det väl kanske inte den mest exalterande av kulinariska skapelser, men det är en ny dag imorgon med