Av Björn Hansson - 21 november 2017 16:15

Denna morgonen började vi med en lite mindre frukosts för att kanske ta en lunch i vettig tid. Vi gick till tunnelbanan och tog den över till Hong Kong Central vilket visade sig vara ett paradis för banker. Efter lite gång så hittade vi spårvagnen upp till The Peak som är en utsiktsplats så man kan blicka över hela Hong Kong, riktigt mäktigt. Inne i samma byggnad så fans det ett 3D ”museum” med olika målningar som man kunde posera framför och fota. Kaffe började låta som en väldigt bra plan nu, hittade ett litet ställe som serverade ett gott kaffe och lite att äta till det. Spårvagnstur tillbaka, denna gången fick vi sitta med ryggen mot körriktningen då sätena ej går att vända. Några höger och vänstersvängar senare så hamnade vi i den botaniska trädgården som även visade sig ha en liten zoo del. Fötterna börjar nu vara ömma och vi sugna på en öl, efter mycket virrande så har vi kommit tillbaka till stationen där vi landade. Vi hoppade på tunnelbanan och började rulla hemåt och klev av nere mot hamnen, där finns det garanterat öl. Ut från stationen i ett febrilt sökande men utan resultat. Upp för en gångbro in i en park med bilder och handavtryck från kändisar (Asiens) visst var det några namn man visste vem de var. Det fanns även en staty av Bruce Lee. Nu tillbaka till jakten av öl och efter mycket sökande så hittade vi den och det var en av de godaste jag druckit på länge, den visste var den skulle sitta. Tillbaka mot hotellet och dumpa lite prylar, nu ut på jakt efter mat och det hittade vi oxå och den tar priset för godaste maten hittills. In på marknaden och fyndade en ryggsäck åt morsan, fick hjälpa lite med prutandet då mamma är lite för snäll

Av Björn Hansson - 20 november 2017 17:05

Idag var vi lata och lämnade nog inte hotellet innan kl 12 men vi har semester. Vi gick till ett ställe som heter Yue Hwa Chinese Products Emporium Limited. Ett köpcentrum dit lokalbefolkningen går för att inhandla diverse i källaren var der mataffär och högst uppe så fanns det te i olika modeller. Där satt det eb riktigt trevlig farbror vi började prata med och det slutade med att han sålde te till oss. Vi fick smaka på två olika sorters te och lärde oss hur man brygger det på kinesiskt vis. Lunch i form av club sandwich på någon form av hak blev det runt 16 tiden. Det finns en marknad som heter Ladies Market som vi tyckte lät lockande så vi bestämde oss för att knata dit och der ska gudarna veta att där kan man handla det mesta och lite till, själv så köpte jag en Fjällräven Kånken väska för ca 70kr hon skulle ha 180 för den först. Vi lyckades även hitta en starbucks där det fick bli en kopp kaffe innan vi vände tillbaka mot hotellet. Halvvägs blev det vätskepaus med öl så vi skulle orka hela vägen tillbaka. Nu började det kurra i magen igen och mat införskaffades på samma ställe som igår

Av Björn Hansson - 20 november 2017 02:32

Glömde den viktigaste bilden!

Av Björn Hansson - 19 november 2017 18:02

Denna dagen började med frukost runt 9:30 riktigt bra frukost här på hotellet, imponerande för att vara Asien. Sen upp till rummet och på med bättre skor. Nu börjar utforskningen av området. Vi knatade till en park som visade sig ha massa olika småsaker. Papegojor och andra exotiska fåglar på ett område, koi fiskar och massa andra fiskar, labyrint, gubbar som målade. Vi gjorde även ett besök på den minsta McDonalds jag sett, den var max 4m2, det inhandlades en glass var. I andra änden på parken så hade det ställts fram stolar och det visade sig att det skulle vara en uppvisning med Kung Fu, klart vi stannad är och kollade.

Lunch började låta som en bra plan vid 16 tiden, pizzahut fick smaka denna gången. Kaffesuget blev stort efteråt. Vidare in i en galleria där det redan var pyntat för jul och spelades juliga melodier. Ut på stan igen för att börja röra sig hemåt. Tillbaka och dumpade lite prylar på hotellet för att sen ut på marknaden och försöka hitta något att äta. God mat serverades tillsammans med några öl och helt plötsligt var klockan 00:00

Av Björn Hansson - 18 november 2017 15:38

Efter antalet timmar spenderade på flyg och flygplatser så är vi framme och incheckade på hotellet.

Det kunde konstaterad ganska snabbt att planen inte var byggda för västerlänningar då det blev rätt trångt från Arlanda till Peking. Framme i Peking så blev det lite fönstershopping. Planet som sista biten flögs med var mycket mer rymligt. Framme i Hong Kong så letade vi rätt på vart man kunde köpa sig ett tunnelbanekort så vi kunde ta oss till hotellet, hittills en positiv upplevelse, rent och fräscht. Vi gick från stationen till hotellet, tog max 6 minuter. Lite latande på rummet och sen ut och kika i kvarteret, lite marknad och mat bjöds det på. Vi blev hungriga och smet in på en restaurang där resans första mat och dryck köptes. Nu blir det sängen för att orka med morgondagen

Av Björn Hansson - 17 november 2017 17:30

Jobbade fram till 06 i storstan där jag var lekledare. Hemma vid 07 åt lite, somnade på soffan så kom morsan och det blev dax att packa väskan. Ner till Arlanda och göra allt vad det innebär, blev även en ny bok (omgiven av psykopater) hoppas den är lika bra. Inpasseringen så hamnade jag på en slumpmässig kontroll. Väl inne på terminalen så hittade vi lite mat och den obligatoriska ölen som alltid skall inmundigas på Arlanda ? nu står vi och väntar på att gå in till vår Gate med alla andra kineser som ska till Peking där vi har mellanlandning

Av Björn Hansson - 9 november 2017 17:23

Nu är det inte så många dagar innan det bär av på resa igen. Denna gången så reser jag tillsammans med min kära mor till Hong Kong och Vietnam. Det kommer bli en resa med många intryck och spännande upplevelser. Jag och morsan har varit ute tillsammans tidigare och vi har roligt ihop och denna gången kommer det bli minst lika kul som sist.

Resan kommer att börja med Hong Kong där vi har det enda bokade hotellet hittills

Bilderna är lånade

Av Björn Hansson - 16 juni 2017 23:25

Denna dagen kommer bli lång. Hemma igen efter några helt magiska dagar på Island. Detta är ett resemål som jag varmt rekommenderar och funderar du på att åka så gör det och hyr en bil. Värt varje krona!

Nu är jag igång och har börjat jobba igen och kommer jobba fram till 07:00 med starttiden 20:00 så detta med sömn har ju varit sparsamt. Men men, det kostar att ligga på topp.

Får se när och var nästa resa blir men det kommer ut här det med.

Bjuder på några bilder till