Av Björn Hansson - 16 juni 2017 02:54

Frukost och utcheckning från hotellet som varit vårt hem i några nätter. Packar in allt i bilen sen så drar vi ner till Hafnarfjörður där det skall finnas en vikingaby och ett hotell. När vi är framme så inser jag att dum som jag var så läste jag fel när jag läste om vikingafestivalen det var nu och inte nästa månad. Vi vänder bilen och drar norr övers i hopp om att kunna få se Lunnefåglar. Borgarbyggð blir vårt nästa stopp där vi luftar oss en snabbis och tar en kopp kaffe, vägen hit har bestått av storslagen natur och en 6km lång biltunnel under havet. När kaffe och bulle är uppätet så styr vi mot Stykkishólmur där vi hoppas på att få se Lunnefåglar men tyvärr inte, vi fick nöja oss med fiskmåsar. Resan går nu tillbaka ner genom storslagen natur och tunnel till Hafnarfjörður där marknaden är igång och under våran strosande så upptäcker vi att de kör fighting bakom tälten så det undersöker vi närmare. På en restaurang i krokarna så blir det middag för kvällen. Vi tar en väg över halvön mot den södra kusten. Efter en bit så blir det grusväg och den tog slut lika snabbt som den började. Helt plötsligt på ena sidan så ser vi hur det stiger upp ånga så mitt i ingenstans finns det visst varma källor. Fortsätter ner till kusten och styr kosan efter kustlandet för att fördriva så mycket tid som möjligt men åter så överraskar vi oss själva vi hittade en bro mellan de tektoniska plattorna (kontinentalplattor). Denna bron ligger på vägen mellan Grindavík och Hafnir. Ut till kusten till den mest västliga udden på denna Isländska halvö. In till bolaget där vi hyrde bilen för återlämning av den sen fick vi skjuts till flygplatsen och här blir det att spendera de sista 6 timmarna...

Av Björn Hansson - 15 juni 2017 01:58

När frukosten var uppäten och det var dax att hämta bilen 9:45 så är ingen från firman på plats, hotellet som samarbetar med dem ringer naturligtvis och efter 30 minuter så lyckas det dyka upp en kille, vi får nycklar och sen drar vi på äventyr. Gpsen knappas in på Tingvalla där man höll Alltinget för första gången på vikingatiden, demokratins knutpunkt i Norden på 900-talet. Vi kikade på ett vattenfall alldeles bredvid och sen drog vi vidare. Hästar i mängder kunde spanas på efter vägen, vissa med ryttare och vissa utan. Naturligtvis så sågs det en del får oxå. Geysir och Strokkur var nästa mål på resan, gejsrar med kokande vatten som sprutar upp ur marken, 20 meters höjd är inte omöjligt att vattnet når. Riktigt häftigt att se, lite roligt att se alla som inte tänkte på hur det blåste... Gullfoss blev nästa punkt att besöka, vi styr mot destinationen och när vi kommer fram till parkeringen så kikar vi på ett gäng som ska ut och rida islandshästar, vi nöjer oss med det. Nu ställer vi in siktet på Sellfoss där vi åker in och tankar, äter och laddar kameran som börjar gnälla på dåligt batter. Allt klart och nu rullar vi mot kvällens höjdpunkt Blue Lagoon. Framme lite tidigt så vi tar en mjukglass i samhället som ligget precis intill. Nu blir det bad i vatten som håller någonstans mellan 37-40 grader, äntligen ett badkar som man passar i. Lerinpackning och drink ingick i priset så självklart blev det bägge. Kvällen börjar nu lida mot sitt slut och vi styr bilen hem till hotellet i Reykjavik

Av Björn Hansson - 14 juni 2017 00:54

Denna dagen har varit lite smått annorlunda. Började med frukost på hotellet, ganska schysst buffé till frukost. Gick sedan tvärs över gatan till The Islandic Phallological Museum där vi kunde titta på... ja penisar i alla former och modeller, elefanter, kaskelotter, tvättbjörnar och det fanns även från människa där inne. Det bar senare av mot Kringla köpcentrum där vi knallade runt och tittade i butiker, tog en fika för att sedan springa på en butik där man sålde gatan. Direkt kontaktades Sverige för inköp av isländskt garn 8 nystan. Hittade en gratisbuss tillbaka till stan, knatade runt lite men siktade på att komma tillbaka till hotellet. Rast vila en liten stund för att senare ramla ut på gågatan åter igen denna gången var siktet inställt på mat men först blev det en isländsk Stout på en sportbar. Pizza för närmare 4000isk ca 350kr den var god! Efter inmundigad middag så börjar vi knata ner mot hamnen för att knäppa några foton och upptäcker att konserthuset är öppet för allmänheten. In och upp 5 våningar där det sedan skjuts vilt med kameran hela vägen ner till bottenplanet. Kvällen avrundad med en promenad längs kustlinjen mot hotellet

Av Björn Hansson - 13 juni 2017 00:35

Slutade jobbet klockan 06 åkte hem och packade det sista, åkte till Arlanda med morsan. Några timmars väntetid väl spenderade med att ta en After Work öl klockan 08:30 nåja Arlanda och semester då får man. Flyget gick galant, sov som en stock. Väl framme i Keflavik så börjar vi att titta på alternativ på hur vi ska ta oss till Reykjavik, efter en stunds undersökande så fick det bli med buss då det alternativet var mindre än en fjärdedel så kostsamt. Incheckade på hotell med rum utan fönster, kan va rätt skönt när solen går ner runt midnatt. Promenad på stan för att hitta ett ställe att käka på, blev en burgare för mig och morsan tog en lasagne. Vidare runt på stan för att spendera dagen och kolla vad som finns i närområdet. Hittade ett glasshak där det blev glass och kaffe, vidare till hallgrimskirkja där vi hittade Leif Eriksson som staty. Summa sumarum 18758 steg, 14,8 kilometers gång första dagen i Reykjavik. Blir spännande att se vad morgondagen bjuder på.

Av Björn Hansson - 29 november 2016 23:32

Då har man snart spenderat det första dygnet på svensk mark. Vi hade tur med flyget som landade i Amsterdam 45min innan utsatt tid. Väl inne på flygplatsen så blev det en macka och en kopp kaffe innan det var dax att kliva på planet till Sverige. När jag landade på Arlanda så hade jag sådan tur att en kompis skulle ut och flyga idag och hans pappa hade nyligen lämnat honom, så jag fick skjuts hela vägen hem.

Vi hörs på nästa äventyr när det nu blir

Av Björn Hansson - 28 november 2016 12:19

En sista halvdag i Manila fick bli en riktig lat dag. Kl 09 fick det bli frukost sen upp till rummet där vi latade oss, fixade med bagagen och tog en sista dusch innan avresan. Kl 12 så var det utcheckning och sen bar det av ut på stan och driva tid genom att ta en glass på burgerking, fika på starbucks driva runt i lite butiker i en mall som ligger på gångavstånd från hotellet. Sista butiken där jag går in så lyckas jag hitta något jag letar efter hela resan och nu så hoppade det upp i ansiktet på mig bara sådär. Kl 15 så blev det in på bussen för att påbörja den långa färden till flygplatsen. Vid typ 15:45 så anlände vi på flygplatsen där vi fick vänta till 17 innan incheckning och efter det så har det blivit massa gång och lite käk innan vi ska ha boarding av planet vilken startar 20:00 så nu sitter vi i gaten och väntar på att de sista minuterna i Manila ska få gå

[Bild]

Av Björn Hansson - 27 november 2016 16:03

En oplanerad dag i Manila börjar med frukost vid 8 tiden där vi bestämde att vi träffas nere i receptionen till 10 för att ut och fördriva tiden. En kort promenad senare så landade vi vid en liten galleria där i stort sett det mesta var stängt, då fick det bli gång till en annan galleria där det fanns ett fåtal butiker. Fyra utav oss bestämde oss för att åka till mall of asia istället. Väl framme där så sa vi att vi ses vid ingången kl 13 för att käka lite lunch. Vi hittade en italiensk restaurang som serverade god pizza, efter detta så gick vi in för att leta efter lite glass som efterrätt men då sprang vi på ett ställe där man fick prova VR-bergochdalbanor för den förnämliga kostnaden av 90pesos så det gjorde vi, det kittlade till i magen vid några tillfällen. Efter denna nya upplevelsen så gick vi och käkade glass med crepes och gav oss sedan ut på jakt efter ishallen som finns i anslutning till denna mall, tyvärr fick vi inte komma in. Vi beslutade att några timmar senare mötas vid samma ingång igen där vi sedan tog taxi tillbaka till hotellet. På hotellet så var det sagt att kl 18:15 så möts vi i lobbyn för att gå ut och äta och vi hamnade på en restaurang där kyparna stod för underhållningen i form av sång och musik. Tillbaka på hotellet någon timma senare så blev det lite sista dricka med gänget. Nu så väntar sängen inför morgondagen då flyg mot kallare breddgrader väntar

Av Björn Hansson - 26 november 2016 17:04

Klockan 08 var det frukost för min del, väl nere vid restaurangen så får vi nyheten att när alla ätit så ska vi åka. Upp och hämta väskan och ner till båten. Väl inne i hamnen i puerto galero där vi får hoppa in i jeapneys som tar oss på en tripp som är ca 1h30min till ett annat samhälle där det var tillåtet att åka båt ifrån. På vägen fram så får vi uppleva lite sviter med tyfonen, bland annat översvämningar. När vi så småningom har landat på rätt ö så blir det buss mot Manila där vi landar på Berjaya hotel vilket jag måste säga är ett av de bättre boendena som vi haft. Iväg och ta ut lite pengar och sedan käka på en mongolisk restaurang. Väl tillbaka på hotellet så blev det att lata sig som gällde