Alla inlägg den 16 juni 2017

Av Björn Hansson - 16 juni 2017 23:25

Denna dagen kommer bli lång. Hemma igen efter några helt magiska dagar på Island. Detta är ett resemål som jag varmt rekommenderar och funderar du på att åka så gör det och hyr en bil. Värt varje krona!

Nu är jag igång och har börjat jobba igen och kommer jobba fram till 07:00 med starttiden 20:00 så detta med sömn har ju varit sparsamt. Men men, det kostar att ligga på topp.

Får se när och var nästa resa blir men det kommer ut här det med.

Bjuder på några bilder till

Fridens liljor

Av Björn Hansson - 16 juni 2017 02:54

Frukost och utcheckning från hotellet som varit vårt hem i några nätter. Packar in allt i bilen sen så drar vi ner till Hafnarfjörður där det skall finnas en vikingaby och ett hotell. När vi är framme så inser jag att dum som jag var så läste jag fel när jag läste om vikingafestivalen det var nu och inte nästa månad. Vi vänder bilen och drar norr övers i hopp om att kunna få se Lunnefåglar. Borgarbyggð blir vårt nästa stopp där vi luftar oss en snabbis och tar en kopp kaffe, vägen hit har bestått av storslagen natur och en 6km lång biltunnel under havet. När kaffe och bulle är uppätet så styr vi mot Stykkishólmur där vi hoppas på att få se Lunnefåglar men tyvärr inte, vi fick nöja oss med fiskmåsar. Resan går nu tillbaka ner genom storslagen natur och tunnel till Hafnarfjörður där marknaden är igång och under våran strosande så upptäcker vi att de kör fighting bakom tälten så det undersöker vi närmare. På en restaurang i krokarna så blir det middag för kvällen. Vi tar en väg över halvön mot den södra kusten. Efter en bit så blir det grusväg och den tog slut lika snabbt som den började. Helt plötsligt på ena sidan så ser vi hur det stiger upp ånga så mitt i ingenstans finns det visst varma källor. Fortsätter ner till kusten och styr kosan efter kustlandet för att fördriva så mycket tid som möjligt men åter så överraskar vi oss själva vi hittade en bro mellan de tektoniska plattorna (kontinentalplattor). Denna bron ligger på vägen mellan Grindavík och Hafnir. Ut till kusten till den mest västliga udden på denna Isländska halvö. In till bolaget där vi hyrde bilen för återlämning av den sen fick vi skjuts till flygplatsen och här blir det att spendera de sista 6 timmarna...

Ovido - Quiz & Flashcards