Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Björn Hansson - 16 juni 2017 02:54

Frukost och utcheckning från hotellet som varit vårt hem i några nätter. Packar in allt i bilen sen så drar vi ner till Hafnarfjörður där det skall finnas en vikingaby och ett hotell. När vi är framme så inser jag att dum som jag var så läste jag fel när jag läste om vikingafestivalen det var nu och inte nästa månad. Vi vänder bilen och drar norr övers i hopp om att kunna få se Lunnefåglar. Borgarbyggð blir vårt nästa stopp där vi luftar oss en snabbis och tar en kopp kaffe, vägen hit har bestått av storslagen natur och en 6km lång biltunnel under havet. När kaffe och bulle är uppätet så styr vi mot Stykkishólmur där vi hoppas på att få se Lunnefåglar men tyvärr inte, vi fick nöja oss med fiskmåsar. Resan går nu tillbaka ner genom storslagen natur och tunnel till Hafnarfjörður där marknaden är igång och under våran strosande så upptäcker vi att de kör fighting bakom tälten så det undersöker vi närmare. På en restaurang i krokarna så blir det middag för kvällen. Vi tar en väg över halvön mot den södra kusten. Efter en bit så blir det grusväg och den tog slut lika snabbt som den började. Helt plötsligt på ena sidan så ser vi hur det stiger upp ånga så mitt i ingenstans finns det visst varma källor. Fortsätter ner till kusten och styr kosan efter kustlandet för att fördriva så mycket tid som möjligt men åter så överraskar vi oss själva vi hittade en bro mellan de tektoniska plattorna (kontinentalplattor). Denna bron ligger på vägen mellan Grindavík och Hafnir. Ut till kusten till den mest västliga udden på denna Isländska halvö. In till bolaget där vi hyrde bilen för återlämning av den sen fick vi skjuts till flygplatsen och här blir det att spendera de sista 6 timmarna...

Av Björn Hansson - 27 november 2016 16:03

En oplanerad dag i Manila börjar med frukost vid 8 tiden där vi bestämde att vi träffas nere i receptionen till 10 för att ut och fördriva tiden. En kort promenad senare så landade vi vid en liten galleria där i stort sett det mesta var stängt, då fick det bli gång till en annan galleria där det fanns ett fåtal butiker. Fyra utav oss bestämde oss för att åka till mall of asia istället. Väl framme där så sa vi att vi ses vid ingången kl 13 för att käka lite lunch. Vi hittade en italiensk restaurang som serverade god pizza, efter detta så gick vi in för att leta efter lite glass som efterrätt men då sprang vi på ett ställe där man fick prova VR-bergochdalbanor för den förnämliga kostnaden av 90pesos så det gjorde vi, det kittlade till i magen vid några tillfällen. Efter denna nya upplevelsen så gick vi och käkade glass med crepes och gav oss sedan ut på jakt efter ishallen som finns i anslutning till denna mall, tyvärr fick vi inte komma in. Vi beslutade att några timmar senare mötas vid samma ingång igen där vi sedan tog taxi tillbaka till hotellet. På hotellet så var det sagt att kl 18:15 så möts vi i lobbyn för att gå ut och äta och vi hamnade på en restaurang där kyparna stod för underhållningen i form av sång och musik. Tillbaka på hotellet någon timma senare så blev det lite sista dricka med gänget. Nu så väntar sängen inför morgondagen då flyg mot kallare breddgrader väntar

Av Björn Hansson - 10 november 2016 18:24

Gårdagskvällen avslutades med mycket trevligt samkväm där vi satt och drack pilsner och spelade sällskapsspelet MIG där skåningarna tog vinsten i bägge omgångarna som spelades.

Morgonen blev inte lika tidig som dagarna innan utan vi fick sovmorgon till klockan 08 för att sedan äta frukost som var helt ok. Näst på schemat stod det fiskmassage som var rätt spännande då detta är vilda fiskar. Vi hoppade in i bussen och åkte i kanske 10min till en liten flod där det fans en typ av karp som man fick mata och de åt direkt ut handen, det fans även denna typiska fisken som man kan bada fötterna med och få massage. Till saken hör att den minsta av fiskarna kanske bar 15cm och den största 45cm. Ett riktigt intressant inslag, de flesta tyckte det var sådär men jag stod ute i vattnet från att vi kom till att vi skulle åka. Upp till hotellet för att packa ihop väskorna och sedan ner till teodlingen. Nu är det guidad tur i tefabriken som gäller där vi får vara med om framställningen. En stund senare så får vi se hur grönt och oolong te tillverkas. Det gröna ångkokar man bladen och oolongen rostar man bladen till. Nu blev det även lite jobb med att rulla dessa bladen så tillverkningen kunde fortskrida. Teprovning nästa där det testas de olika modellerna dom tillverkar. Lunch serverades sedan och efter detta så fick vi prova de två teerna som vi tillverkat. Busstripp till Kinabalu Botanic garden där vi fick se massa typer av inhemska växter bland annat massa olika orkidéer. Buss till Kota Kinabalu där vi checkar in på Klagan hotell, lustig namn får hoppas det inte blir något att klaga på...

Middagen serveras på takvåningen och det var väl tyvärr inte den bästa vi ätit men vad gör det när man har goa vänner att umgås med. Ner till lobbyn för att ta ett par drinkar och planer in för morgondagen. Några av oss drog vidare till en irländsk pub där vi har suttit och haft det grymt trevligt när vi het plötsligt insåg att klockan var 01 och planen ät att äta frukost 08 för att hinna med att ha en bra hopp och lek dag imorgon. Så nu är det sova som gäller.