Inlägg publicerade under kategorin Borneo, Brunei och Filippinerna

Av Björn Hansson - 21 november 2016 15:21

Sista frukosten på gustavs place avnjöts för att sedan åka båt till Coco beach, rätt som det är så fick vi veta att det inte blev båt utan minibuss till att börja med. In i bussarna och åka genom landskap där det torkas ris på vägen och vattenbufflarna traskar på åkrarna. Rätt som det är då stannar bussen för att vissa behov behövde uträttas. Vi rullar vidare och rätt som det är så stannar vi på en liten marknadsplats där bussförarna skulle leverera ett paket, de flesta av oss passade på att köpa lite att snaska på. Vidare en bit till så var vi framme vid båtarna som tog oss vidare till Coco beach, havet var dock inte på våran sida utan gungade ganska friskt. Första vi får göra när vi ska på båtarna är att knata ut i vattnet. Under hela färden så skvätter det ganska duktigt. Framme på Coco beach så möts vi av personal med färsk kokosdrink. Knatar upp till rummet vi blivit tilldelade och inser ganska snabbt att vi har fått en av de bästa utsikterna. Ner till poolen och slappa en stund, lite lunch, en liten öl och en happy hour drink. Lite mer slöhängande vid poolen för att sedan upp till rummet och fixa iordning sig inför kvällens måltid som blev jätte bra med god mat och gott sällskap

Av Björn Hansson - 20 november 2016 13:15

Klockan 07 ringde klockan för att äta frukost och dra till pandan island, väl framme på ön så blev det in i skuggan och sitta i solstolen och sova. Vid 13 så serverades det lunch som smakade extremt gott, det blev en liten middagslur oxå. Vid 15 tiden så tog jag mig ett dopp och vid 17 så lämnade vi ön för att åka tillbaka till gustavs place för att börja förbereda inför morgondagen då vi ska åka till Coco beach

[Bild]

Av Björn Hansson - 19 november 2016 18:22

Klockan jätte tidigt så var det dax att kliva ur sängen, dock inte så lika tidigt som igår. Väl uppe ur sängen så blev det frukost vilken smakade riktigt gott. Ut till stranden för att klättra ombord på en liten båt som tog oss till de stötte för att åka till apo reef. När vi väl landade vid revet ca 2 timmar senare så hoppade alla utom två ner i vattnet för att snorkla, de andra två dök med tuber. Någon timma senare var det dax för lunch vilken var himmelsk. Apo Island stod näst på schemat där vi på min båt traskade in till en lagun och åkte på en flotte vilken knappt klarade av fem svenskar och en filippinare. Lite mer snorklingen sen så var det båtfärd tillbaka till hotellet som gällde, våran båt hoppade drivremmen på, det var helt ok för då hoppade två av oss ner i havet och badade och efter överläggning med kaptenen konstaterade att vi just badat där det var ca 1300m till botten. Något senare så händer samma sak igen och batteriet på båten var dött så då blev vi istället bogserade till pandan Island där vi fick hoppa ombord på en liten båt för att ta oss till Gustavs place. En pilsner senare så blev det middag ovh samkväm. Efter alla gått till sängs sitter jag kvar med två lokala grabbar och pratar all möjlig skit, en stund senare så börjar vi prata om kokospalmer och ena killen klättrar upp i palmen för att hämta en nöt. Naturligtvis blir jag tvungen att prova detsamma i nattens timma och lyckas imponera på grabbarna. EB uppdrucken nöt senare så börjar jag känna att sängen skriker mitt namn

Av Björn Hansson - 18 november 2016 13:12

Upp ur sängen 03 för att lämna hotellet ca 03:30. Väl på flygplatsen så finns det minimalt att göra, sitter vid gaten och väntar och i sista sekund så byts det gate så upp ovh röra på sig. Flyg till San José där vi blir satta i minibuss där det var gott om ont om plats...

När vi väl kommer fram till resorten så får vi hoppa i en båt för att komma över en flod. Äntligen framme så kommer nästa överraskning, det blir att dela säng som är ca 130 på två pers, jaja det hade kunnat vara värre. Installera sig på rummet för att sedan åka över till panda island. Ute på ön blir det snorkling och där har vi turen att kunna få se sköldpaddor vilket jag gjorde, kl 17 så åker vi tillbaka med båt dit vi bor och sen så sitter vi och avnjuter solnedgången med gott sällskap och dryck. Snabb dusch för att sedan äta mat vilken var fantastisk.

Internet anslutningen är sådär så det kan bli lite knaggligt med uppdateringar och bilder

Av Björn Hansson - 17 november 2016 13:57

Morgonen startade med ev av de sämre frukostarna som vi fått på resan. Efter det så åkte vi till Intramuros som är den gamla delen av Manila, som namnet tyder så är det en stad som ligget innanför murar för att hålla "obehöriga" ute. St Augustin kyrka blev nästa stopp på dagens tur där vi fick se allt från örtträdgårdar till elfenben och guld. Nu börjar magen kurra lagom till att vi rullar tillbaka mot hotellet, jag tillsammans med rumskamrat och reseledare hittade ett litet franskt ställe där vi beställde in hamburgare som var mycket goda. Robinsons place Manila en snabbis där jag kilade på en ryggsäck som visade sig vara billigare i Sverige. Starbucks och kaffe för att sedan gå och slappa en stund på rummet. Vandring runt kvarteret kändes som en bra sak att ge sig ut på men ack så fel det var det fick åter bli ett besök Robinsons place Manila där det gjordes några fynd. På kvällningen blev det middag på uncle cheffys för att sedan gå och knyta sig då vi ska upp ca 03 inatt innan det bär av till flygplatsen.

Inte att förglömma så är de som galna i fenomenet jul här och det har varit pyntat sedan i september

Av Björn Hansson - 17 november 2016 13:55

Av Björn Hansson - 16 november 2016 16:34

Upp tidigt för att åka till flygplatsen, väl incheckade så konstateras det att man kan med en lätt huvudvridning se hela flygplatsen. Några timmar senare så landar vi i Manila där det går hyfsat fort att bli klar på flygplatsen med allt det innebär. Vi träffar våran guide med make som har anordnat buss till vårt hotell Palm Plaza som ligger mitt i smeten. Under färden så uppmärksammar jag hur folk kör i detta landet och det är inget som kan rekommenderas att införa i Sverige, det är typ först vinner. Våra guider pekar ut något som kallas för Jeepney som är en typ av transportmedel, ett av de billigaste sätten att ta sig fram med ca 2kr för 4km. När vi är installerade på hotellet så blir det iväg med våran reseledare till en galleria som ligger ca 100m från där vi bor, det vandras runt en stund för att senare käka det blev pizza som smakade riktigt gott. Lite fynd gjordes oxå, dagens inköp blev en drybag på 5l för ca 100kr. På vägen tillbaka mot hotellet så stannar vi till på ett ställe där vi tänkt sätta oss för att dricka en öl och ser ganska snabbt att en större del av sällskapet sitter där så det blev mer än en men det smakade riktgt gott med några kalla denna varma kväll

Av Björn Hansson - 15 november 2016 15:45

Efter frukosten så började dagen med en marknad som hade allt från frukter till medecinalväxter. En kort promenad senare så hamnade vi vid bussen som tog oss vidare till
Malay technology museum, där vi kunde se hur de olika delarna av de malaysiska och bruneiska folket levt under åren. När vi var klar på föregående ställe så åkte vi till ett maritime museum där det fanns massa prylar från ett sjunket skepp, massa kinesiskt porslin. När visar klar där så åkte vi till "havskungens" begravningsplats där det även fans en utgrävning 1600talet på ett gammalt fort. Näst på schemat stod det lunch. Kunga museum var näst på tur där vi fick se bland annat hur tronen gått i arv i generationer samt massa bilder och gåvor som har att göra med nuvarande sultanen. Moské gigantisk modell var näst på tur, dock lite svettigt att besöka då man inte får kliva in i den iklädd kortbyxor. Palatset var nästa stopp, dock bara vid grinden, tycker det var lite tråkigt att vi inte fick komma in på te när vi åkt från Norden för att hälsa på honom...

Water village blev nästa stopp där vi fick vårt afternoon tea tillsammans med massa kakor i alla de färger. Kvällen avrundades med middag på en Japansk restaurang dit jag och rumskamraten blivit medbjudna. Efter detta så blev det samkväm nere i lobbyn där många av oss satt och drack "te" eftersom det inte är tillåtet med alkohol i detta landet ;-P

Lite mer info om detta landet så är det så att en flaska vatten för att drick kostar ca 5kr medan en liter diesel kostar ca 2,5kr och blyfri bensin 3,5kr

Nu inväntar sängen för vidare äventyr imorgon