Inlägg publicerade under kategorin Borneo, Brunei och Filippinerna

Av Björn Hansson - 5 november 2016 12:57

Uppe med tuppen för att duscha och äta frukost innan vi skulle vidare mot Borneo. Hotellet lämnades kl 08:45 för att åka till den andra internationella flygplatsen i Kuala Lumpur (KILA2) där blev det incheckning på flyg med Air Asia till Borneo. För er som inte rest med Air Asia så påminner det väldigt om Norwegian och man får köpa det man vill ha/behöver på planet, det blev en baguette och en kopp te. När vi väl landat på Lapangan Terbang Airport så gick det väldigt snabbt, alla hade bagaget inom 30 min. Kommer utanför bagage hallen och får direkt en fråga av en kvinna om det är jag som är reseledaren Anders, jag svarade nej han är mer lik jultomten vilket stämmer ganska så bra. In på bussen och direkt åkte vi till ett tehus som har anor sedan britterna ockuperade ön. Uppe på detta ställer så serverades det te ovh scones med allt det innebär och det bjöd även på en riktigt fin utsikt. Nu ner till hotellet som heter Sabah hotell där vi ska spendera natten. Ett dopp i poolen och sedan grill-buffé men tyvärr så behövde jag avvika tidigare från detta härligt doftande ställe då jag tidigare under dagen åkte på jordens magknip, troligen för att jag inte äter som jag brukar hemma. Imorgon är det en annan dag, nya tag och förhoppningsvis så slipper jag magknipet

Av Björn Hansson - 4 november 2016 16:45

Idag innan vi skulle åka iväg på turen så blev vi indelade i siffror där våran reseledare är nr1 och jag fick mitt officiella namn nr4. På eftermiddagen blev det en tur till en av de mer "lokala" marknaderna som ligger i området Chow Kit där det säljs allt från grönsaker till hela kycklingar. Vid ett av stånden så tar försäljaren upp en av kycklingarna och poserar med den så vi har möjlighet att fota. Efter nästan en timmes vandrande på marknaden så blev det att åka tillbaka mot hotellet med monorail. Väl tillbaka i närheten blev det att uppsöka en Starbucks och ta sig lite gott att dricka. Kvällen har fortskridit i härligheter med väldigt god mat på Jalan Alor vilket är en hel gata bestående av massa små restauranger, vi var 7 personer som hamnade där och 6 av oss käkade. Det beställdes in lite olika små rätter som vi delade på och njöt av de kulinariska upplevelserna. Efter detta så hamnade vi på en pub som ligger precis vid hotellet och drack några fler öl. Nu hägrar sängen och morgondagen som kommer starta ca 07

Av Björn Hansson - 4 november 2016 07:39

Klockan 09 lämnade vi hotellet för att åka till kungens palats och kika hur han bor. Här i Malaysia så fungerar det på det viset att en av de 12 sultanerna som regerar i de olika distrikten blir vald att sitta som kung i 5år, han som sitter nu sitter för sin andra gång. National mosque stod på listan efter det, tyvärr så fick vi inte möjlighet att besöka den invändigt då fredagarna är helgdag. Independence square blev det som nästa stopp på rundvandringen, där ha de Malaysias högsta flaggstång och det syns på byggnaderna runtom att detta har varit en brittisk koloni, de hade en stor gräsyta för cricket och gamla pub liknande byggnader, där fanns även ett museum som visar historien om landet och även visionerna för de närmaste åren. Nu börjar rundvandringen gå mot sin ände och vi tar oss till china town en snabbis för att sedan åka till Petronas twin towers för en makalöst god lunch på en mysig restaurang.

Av Björn Hansson - 3 november 2016 15:06

Då är första kvällen i Malaysia gjord, god mat och god dryck har inmundigats i gott sällskap. På resan har vi ett åldersspann som heter duga, jag som är yngst är 28 och han som är äldst är 73. På Arlanda upptäcktes även att två av damerna som är med på resan även var med på samma resa som min mor gjorde för några år sedan, världen är bra liten ibland. Nu väntar sängen inför en morgondag som kommer vara mycket spännande och bestå av nya upplevelser

Av Björn Hansson - 3 november 2016 11:47

Då har vi efter åtskilliga timmar i luften landat i Kuala Lumpur där vi kommer spendera två dagar. Nu
Inväntas det lite mat och kanske något gott att dricka. För informationens skull så är vi totalt 18 inklusive reseledare

Av Björn Hansson - 2 november 2016 12:37

Glömde att skriva att detta är en resa med Rosa Bussarna

Av Björn Hansson - 2 november 2016 12:28

Nu sitter jag på Arlanda och inväntar att klockan ska bli 15:00 då det är dax att mötas vid terminal 2. Klockan 17:20 så lyfter vi mot Amsterdam för att så småningom landa i Kuala Lumpur och påbörja äventyret Borneo, Brunei och Fillippinerna.

Jag vet inte hur jag kommer att ha med tillgång till internet under resan men jag kommer försöka uppdatera fortlöpande.