Av Björn Hansson - 12 november 2016 16:52

En intensiv dag med mycket intryck, lite sovmorgon fick man iallafall. Dagen började med att vi åkte till et museum där vi kunde titta och lära oss mer om Borneos historia och de olika modellerna på djur som finns och har funnits. Näst på schemat stod det lite tur i staden och titta på olika byggnader samt den blåa moskén och ett buddhistiskt tempel. Nu börjar klockan dra ihop sig mot lunch så vi rullar iväg dit vi ska äta och när vi anländer så är det bara att ta på sig förklädet och kockmössan. Först så blev det en form utan fisk sallad som tillagades med hjälp utav lime. Nästa rätt på tur var kyckling som friterades och till den en örtsås. Samtliga deltagare blev godkända och diplomerade. Nu äntligen så ska vi få äta och det smakade lika gott som det såg ut. Efter maten så blev det in i grannbyggnaden där det var någon form utav 3D museum som inte imponerade men alla kan inte alltid vara nöjda, nu in i ett uppochner vänt hus som oxå var sådär. In i bussen mot nästa destination som var en matmarknad där de lokala handlar sen blev det en tripp till en krukmakare där vi fick se fint porslin. Nu in i bussen igen denna gången åkte vi till Marimari cultural village, här fick vi inblick i hur landet har fungerat tidigare och de olika stammarna som funnits allt från fredliga till huvudjägare, vi fick även smaka på olika saker som de tillverkade själva som risvin och en destillerad variant på det. När vid gått genom alla "byar" så avslutar de med en föreställning med dessa stammars olika typer av danser där man även fick vara med att testa. De som ville fick även en hennatatueringar som har anknytning till stammarna. Nu avslutad det med middag och sedan tillbaka till hotellet. Nu blir det sömn eftersom det blir en tidig morgon

Av Björn Hansson - 11 november 2016 16:15

Klockan 08 var det frukost för att sedan klockan 09 lämna hotellet för att åka till Mamutik island. Vi var sju som åkte dit genom att först ta oss till hamnen och sedan åka båt ut till denna lilla ö. Väl framme så bjöd dagen på sol, bad och snorkling vilket var ruskigt trevligt. Klockan 14 så lämnade vi ön för att åka tillbaka in till fastlandet där vi inmundigande lunch bestående av nudlar vilket var extremt gott. Tillbaka till hotellet där det duschades så man inte kände sig som ett saltkar i skallen. Jag och min rumskamrat knatade iväg till en stor galleria där vi helt otippat springer på en av de andra deltagarna. Vi tre knatar runt där inne och äter lite glass och njuter av ett och annat skratt inne i en butik som hade allt man kunde tänka sig i plast av alla de olika existerande färgerna. Tillbaka till hotellet och gallerian mittemot en sväng. Kvällens middag blev på ett ställe som heter Little Italy där jag åt pizza som var en de godaste jag ätit på länge, kan bero på att kosten mestadels varit ris i detta landet. På restaurangen så satt även det sex stycken andra av deltagarna bland annat en av de som knatade upp på Mount Kinabalu

Just ja värt att tillägga är även att solen tar riktigt bra här nere, klarade mig från att bränna mig iallafall

Av Björn Hansson - 10 november 2016 18:24

Gårdagskvällen avslutades med mycket trevligt samkväm där vi satt och drack pilsner och spelade sällskapsspelet MIG där skåningarna tog vinsten i bägge omgångarna som spelades.

Morgonen blev inte lika tidig som dagarna innan utan vi fick sovmorgon till klockan 08 för att sedan äta frukost som var helt ok. Näst på schemat stod det fiskmassage som var rätt spännande då detta är vilda fiskar. Vi hoppade in i bussen och åkte i kanske 10min till en liten flod där det fans en typ av karp som man fick mata och de åt direkt ut handen, det fans även denna typiska fisken som man kan bada fötterna med och få massage. Till saken hör att den minsta av fiskarna kanske bar 15cm och den största 45cm. Ett riktigt intressant inslag, de flesta tyckte det var sådär men jag stod ute i vattnet från att vi kom till att vi skulle åka. Upp till hotellet för att packa ihop väskorna och sedan ner till teodlingen. Nu är det guidad tur i tefabriken som gäller där vi får vara med om framställningen. En stund senare så får vi se hur grönt och oolong te tillverkas. Det gröna ångkokar man bladen och oolongen rostar man bladen till. Nu blev det även lite jobb med att rulla dessa bladen så tillverkningen kunde fortskrida. Teprovning nästa där det testas de olika modellerna dom tillverkar. Lunch serverades sedan och efter detta så fick vi prova de två teerna som vi tillverkat. Busstripp till Kinabalu Botanic garden där vi fick se massa typer av inhemska växter bland annat massa olika orkidéer. Buss till Kota Kinabalu där vi checkar in på Klagan hotell, lustig namn får hoppas det inte blir något att klaga på...

Middagen serveras på takvåningen och det var väl tyvärr inte den bästa vi ätit men vad gör det när man har goa vänner att umgås med. Ner till lobbyn för att ta ett par drinkar och planer in för morgondagen. Några av oss drog vidare till en irländsk pub där vi har suttit och haft det grymt trevligt när vi het plötsligt insåg att klockan var 01 och planen ät att äta frukost 08 för att hinna med att ha en bra hopp och lek dag imorgon. Så nu är det sova som gäller.

Av Björn Hansson - 9 november 2016 13:17

Lika tidig morgon som igår för att avnjuta frukost för att senare ta sig med båt till bussen. Väl inne på bussen så börjar vi åka mot Sabah tea plantation. Efter en stunds åkande så stannar vi till på ett ställe där det finns frukt att inhandla och jag hittar salak även känd som snakefruit, speciell men god. In och fortsätta resan mot destinationen. Väl framme så bjuds det på lunch sedan incheckning på nattens mycket spartanska övernattning. Efter att bagaget är inpackat så blir det ett snabbt ombyte för att sedan ge sig ut på Death march vilken tog 4h15min i extremt blandat terräng, tänka sig att japanerna tvingade 1200 australiensare samt 800 britter att gå denna och bära deras packning och under denna tiden fick de minimalt att äta, totalt överlevde 6st australiensare. Rätt det var ute i djungeln så stannade vi för att plocka och smaka på frukter och andra spännande saker som olika typer av ingefära. Rätt det var så kom vi fram till ett litet hus där det sitter en pojke med en surfplatta, var annars...

Tillbaka på teplantagen så gick vi till ett minnesställe för en av de stupade australiensarna under WWII. Man kan inte annat än ge den respekten man har till dessa som stupade under detta hemska tvång. Efter det stod det middag på schemat och sedan lite information för morgondagen då det är 4st som lämnar oss en stund för att bestiga Mt kinabalu. Vi andra blir kvar lite längre och får lära oss ett och annat. Nu blir det att avnjuta detta spartanska livet genom att lystna på naturen

Av Björn Hansson - 8 november 2016 12:03

Uppe klockan 05:45 för att snabbt få äta ett par mackor och dricka en kopp kaffe innan det blev mer flodsafari. Ut till båten och på med flytväst för att dra iväg och titta efter vilda djur. Idag hade vi förmånen att få se en stor orangutang hane som satt uppe i ett träd och njöt av livet. Näsapor i massor har vi oxå tittat på. Vi gled även in i en kanal till en sjö där det finns kungsfiskare men tyvärr så hade vi inte förmånen att få se dem idag. När vi kom tillbaka till Bilit så blev det en ordentlig frukost med omelett och lite annat gott. Efter en stunds vila så var vi några tappra som gav oss iväg med gummistövlar på en tur i regnskogen till fots, lera och vatten överallt. Efter ett tag så känner jag hur det börjar klia lite smått på ett ställe och upptäcker ganska snart att där sitter det en blodigel. Som tur är så bär de inte på några smittor. Vi kommer fram till en utkiksplats där vi tar lite vila och sätter för att ta det lugnt en stund. En av de andra deltagarna upptäcker då oxå en igel som sitter och försöker hitta rätt ställe att bita sig fast på. Efter en stunda vila så blir det gång tillbaka till hotellet där det blir lunch som smakar utsökt efter en rask promenad i skogen. Efter maten så blir det till rummet och skölja av sig resterna av regnskogen som hade fastnar lite här och var i form av torkad lera. Mer vilade i hängmattan stod på schemat innan det väntade en kvällstur på floden som gav utdelning på en orangutang mamma och barn. Väl tillbaka på hotellet nu i skrivande stund inväntas kvällsmaten med att avnjuta en stor kall välförtjänt öl av icke inhemskt märke

[Bild]

Av Björn Hansson - 7 november 2016 14:25

Uppe tidigt som de senaste dagarna med en god frukost. Sedan in i bussen för att åka några hundra meter för att gå in på vandring i regnskogen. Först in i en trädgårdsdel där man kunde se olika former av kryddväxter och medicinalväxter samt andra hushållsblommor så som orkidé. Efter det så blev det en bussfärd på närmare två timmar. När bussen väl stannar så får vi hoppa ut och kliva rakt ner i båtar för att åka över floden till nattens boende som heter Bilit rainforest lodge där vi ska spendera ett par nätter. Här har vi det så lyxigt så vi har hängmattor utanför rumämen så man ska inte klaga i onödan. Först blev det lunch och sedan en stunds slappande innan det blev fika. Flodsafari stod näst på tur där vi får chansen att se vilda djur så som apor av olika slag, exotiska fåglar, pygme elefanter och krokodiler. Samtliga hoppas på elefanterna som faktiskt gav utdelning efter en stund. På vägen tillbaka mot hotellet så fick vi även se en hel hoper med flygande hundar. Väl tillbaka så blev det en stunds slappande innan en god middag, god öl och samkväm. Imorgon blir det uppe innan tuppen för ny sväng på floden så får vi se vad det blir för utdelning på djuren

Av Björn Hansson - 6 november 2016 13:58

Åter en dag där man har varit uppe med tuppen. Vi lämnade hotellet vid 8 tiden för att åka till Sepilok där vi var på besök på ett rehabilitations center för orangutanger och sun bear. I hög luftfuktighet så blev det en frisk promenad in i djungeln på en gångbro för att få chansen att se "man of the jungle" vid ett par olika matningsställen så fick vi se några enstaka orangutanger. När vi väl hittat oss tillbaka ut ut skogen blev det lite filmvisning om detta centret och djuren vilket kan vara rätt nyttigt för fler att se. Nu i regnet så ska vi in i en annan del av skogen och titta på mina lurviga kusiner den så kallade sun bear, tur guiden var beväpnad med regnponchos. Fick några riktigt läckra foton. Vidare till hotellet för lunch och sedan incheckning, lite mer spartanskt denna gången men det gör inte mig något. Någon timma senare blev det tillbaka till Sepilok rehabilation center där vi åter tog oss en sväng ut för att se apor och denna gången var det större utdelning på den biten. Direkt vi började komma in en bit i skogen så dök det fram ett 10-tal makaker som var extremt nyfikna och tjuvaktiga, två ur gänget blev bestulna på sina ponchos. Efter all denna uppståndelse så åkte vi tillbaka till hotellet där några av oss valde att stanna kvar medan några valde att någon timma senare åka tillbaka för att ta en kvällstur och få chansen att se några av de nattlevande primaterna i djungeln. Vi som valde att stanna har suttit och haft det riktigt trevligt och snackat skit om allt mellan Ivan Karlsson och våra jobb, rätt spännande att så vad vi har för olika yrken med i gruppen. Nu inväntas att gänget ska komma tillbaka så det får bli kvällsmat och antagligen samkväm efter det. Efter en mycket god middag och trevligt sällskap så börjar det bli dax att tänka på refrängen

Av Björn Hansson - 5 november 2016 12:57

Uppe med tuppen för att duscha och äta frukost innan vi skulle vidare mot Borneo. Hotellet lämnades kl 08:45 för att åka till den andra internationella flygplatsen i Kuala Lumpur (KILA2) där blev det incheckning på flyg med Air Asia till Borneo. För er som inte rest med Air Asia så påminner det väldigt om Norwegian och man får köpa det man vill ha/behöver på planet, det blev en baguette och en kopp te. När vi väl landat på Lapangan Terbang Airport så gick det väldigt snabbt, alla hade bagaget inom 30 min. Kommer utanför bagage hallen och får direkt en fråga av en kvinna om det är jag som är reseledaren Anders, jag svarade nej han är mer lik jultomten vilket stämmer ganska så bra. In på bussen och direkt åkte vi till ett tehus som har anor sedan britterna ockuperade ön. Uppe på detta ställer så serverades det te ovh scones med allt det innebär och det bjöd även på en riktigt fin utsikt. Nu ner till hotellet som heter Sabah hotell där vi ska spendera natten. Ett dopp i poolen och sedan grill-buffé men tyvärr så behövde jag avvika tidigare från detta härligt doftande ställe då jag tidigare under dagen åkte på jordens magknip, troligen för att jag inte äter som jag brukar hemma. Imorgon är det en annan dag, nya tag och förhoppningsvis så slipper jag magknipet